Groot nieuws in 2017: Volvo maakt vanaf 2019 (volgend jaar al!) alleen nog maar volledig of deels elektrische auto’s. ‘Als eerste om’ kopte de NOS en dat is inderdaad bijzonder. Van alle traditionele autofabrikanten is Volvo de eerste om alle nieuwe modellen te voorzien van een elektromotor. Volvo zet de technische knappe koppen hard aan het werk: vanaf 2019 alleen nog maar auto’s met elektromotor en vanaf 2020 geen verkeersdoden meer in nieuwe Volvo’s. Moet er nog veel gebeuren om die eerste ambitie te realiseren? Een overzicht van elektrisch of hybride rijden volgens Volvo.
Elektrisch rijden is de toekomst, zegt Volvo-topman Håkan Samuelsson. En dus zet het bedrijf vol in op elektromotors. 100% elektrisch zoals collega Tesla ze maakt, hoeft volgens Volvo niet. Een kwestie van slim de consumenten volgen en zorgen dat er iets te kiezen valt. En dus bouwen de Zweden naast volledig elektrische Volvo’s ook gewone hybrides (elektro+verbrandingsmotor) én zetten ze in op mild hybrids (verbrandingsmotor+kleine elektrische hulpmotor). Tussen 2019 en 2021 belooft Volvo vijf nieuwe elektrische modellen. Bestaande modellen met een diesel- of benzinemotor worden nog een tijdje geproduceerd, maar zodra zo’n model aan een update toe is, krijgt het ook een elektromotor.
De ambitie van Volvo is opvallend, want tot nu toe brengt Volvo nog geen volledig elektrisch model op de markt. Er zijn wel enkele hybride modellen. Met de Volvo V60 Twin Engine liet het merk direct zien dat het meespeelt met de meer ervaren fabrikanten van elektrische auto’s. Volvo combineert in de V60 Twin Engine een elektromotor met een krachtige dieselmotor. Een schot in de roos, zo bleek. Het werd een absolute kaskraker en zeer gewilde lease-auto.
Volvo gaat de concurrentie met Tesla aan onder een andere naam: Polestar. Dit dochterbedrijf van Volvo presenteerde vorig jaar de Polestar 1, een snelle (600 pk) luxe elektrische wagen. Het indrukwekkende model kreeg van de pers direct de naam ‘Tesla-killer’ mee en dat begrijpen we best. Helaas zijn de Polestar-modellen alleen bij een abonnement (een soort leaseovereenkomst) verkrijgbaar en duurt het nog twee jaar voordat deze elektrische krachtpatser van de band rolt.
Kortom: de hybride heeft Volvo goed onder de knie. Het merk toont durf door een elektromotor met een sterke diesel te combineren én door de ambitie uit te spreken vanaf 2019 alle nieuwe modellen te voorzien van een elektromotor. Van volledig elektrische Volvo’s hebben we nog weinig gezien. Het onthulde model van Polestar smaakt natuurlijk direct naar meer, maar de vraag is of Volvo dezelfde lijn doorzet. Laat 2019 maar komen!
© Autobedrijf Wassenaar – Privacy Statement Disclaimer | Realisatie door Basticom